Computational thinking

Wist je dat we hier stiekem mee bezig zijn? Bij computational thinking gaat het namelijk over probleemoplossend leren te denken.

Wat betekent computational thinking?

Aan computational thinking wordt vaak de betekenis ‘denken als een computer’ gegeven. Maar als wij konden denken als computers, dan hadden we de computer niet nodig gehad. Met andere woorden; deze betekenis is dus niet helemaal juist. Maar wat is computational thinking dan wel? Computational thinking betekent:

Een probleem zo formuleren dat het vervolgens mogelijk wordt om het door middel van computer technologie op te lossen.

Je kunt dus niet zomaar elk willekeurig probleem op laten lossen door een computer. Hiervoor zul je een aantal stappen moeten nemen, waardoor het mogelijk wordt voor de computer om tot oplossingen te komen.

Het gaat er bij computational thinking om, dat er niet van één oplossing wordt uitgegaan maar dat er meerdere mogelijke oplossingen worden bedacht door algoritmisch te denken. Vervolgens moeten deze oplossingen algemeen gemaakt worden door ze op meerdere overeenkomstige problemen toe te passen. Het voordeel van het inzetten van een computer, is dat door middel van een grote rekenkracht en het snel kunnen verwerken van grote hoeveelheden informatie, zo’n probleem dus veel sneller kan worden opgelost.

 

Aan de slag met computational thinking

Leerlijn voor groep 1 t/m klas 3

Net zoals de andere vaardigheden van Digitale Geletterdheid, is ook computational thinking een belangrijk onderdeel van de 21ste eeuwse vaardigheden. Wij hebben op het Basicly platform een volledig uitgewerkte leerlijn voor computational thinking om structureel met je leerlingen aan de slag te gaan. Kies je liever zelf je lessen uit? Dat kan natuurlijk ook!

Wist je dat we onze leerlijn voor computational thinking nét af hebben? Collega Arjan vertelt er meer over.

Wat leren je leerlingen zo al met de Basicly leerlijn voor Computational Thinking?

  • Start 1 (richtlijn groep 1/2): Op een speelse wijze maken de kleuters kennis met een computer en de manier waarop een computer werkt.
  • Start 2 (richtlijn groep 3/4): Leerlingen oefenen verder met de eerste denkprocessen die belangrijk zijn bij computational thinking.
  • Basis 1 (richtlijn groep 5/6): Leerlingen duiken in de binnenkant van een computer en doen ervaring op met levend programmeren.
  • Basis 2 (richtlijn groep 7 t/m klas 1): Leerlingen ontdekken hoe hardware en software samenwerken, wat binair tellen is en ze leren programmeren met Scratch.
  • Basis 3 (richtlijn klas 2/3): De oudere leerlingen doen kennis op over de ethische kant van kunstmatige intelligentie, leren dat ze digitale sporen achterlaten en ze maken kennis met Python.

Meekijken bij Basicly scholen

Hoe zetten andere scholen Digitale Geletterdheid weg in hun onderwijs? We zijn in gesprek gegaan met Daphne Drenth van Terra Winsum. “Je denkt dat je leerlingen het allemaal weten, maar dat is niet zo.”